Nieuwe fictiereeks Crème de la Crème

03/04/2012

Om de ondernemerscultuur een duw in de rug te geven en zowel jong als oud enthousiast te maken voor een carrière als ondernemer, heeft de Vlaamse Regering in maart vorig jaar een oproep gelanceerd naar de media om televisieprojecten in te dienen die een positieve beeldvorming scheppen over ondernemerschap en het grote publiek hiervoor kunnen warm maken.

Zowel documentaires, fictie- als realityreeksen kwamen aan bod; kinderen, jonge starters en mensen die al aan een professionele carrière bezig zijn behoorden tot de beoogde doelgroepen; en de programma’s zullen zowel uitgezonden worden op de grootste zenders (Eén en VTM) als op zenders met een specifieker doelpubliek (Kanaal-Z, Ketnet, Stories TV en Canvas). In totaal heeft het Agentschap Ondernemen 14 voorstellen ontvangen en, na een grondige screening, zijn daar nu 8 projecten van weerhouden.

Crème de la Crème

Het programma Crème de la Crème incorporeert menig aspect dat vanuit het beleid wordt gestimuleerd. Bij uitstek is dit voor Crème de la Crème het vrouwelijk ondernemerschap. Jammer genoeg durven nog te weinig vrouwen ondernemingsidee om te zetten in realiteit. Nochtans is er geen enkele reden waarom zij minder succesvol zouden zijn. Crème de la Crème reikt in deze positieve rolmodellen aan van ambitieuze vrouwen die door hard werken en doordacht en planmatig te werk te gaan hun weg maken in Lommel en ver daar buiten. Iets waar zelfs hun Vlaamse mannelijke collega’s nog te vaak te weinig oog voor hebben en waarvoor de Vlaamse overheid op verscheidene manieren ondersteuning biedt.

Bovendien illustreert de reeks dat door in te zetten op innovatie men ook binnen traditionele sectoren en KMO’s succesvol kan zijn.

Het verhaal

De jeugdvriendinnen Mira en Jo, komen elkaar na jaren terug tegen. Hoewel ze uit elkaar gegroeid zijn, is er ook iets wat hen bindt: ze zitten vast in een uitzichtloze job waarin ze hun talenten eigenlijk niet kunnen gebruiken. Wanneer hun flamboyante jeugdvriendin Romi terug opduikt en besluit om een zaak op te richten, gaat de bal aan het rollen. Romi brengt Mira en Jo terug samen en de ondernemersvonk slaat op hen over. De dertigers gooien hun levens radicaal om: ze slaan de handen in elkaar en starten samen een crèmerie. Hun ambitie: het lekkerste roomijs van de wereld maken.

Maar hoe kort en krachtig hun ambitie ook omschreven wordt, zelfs door drie vriendinnen kan ze op een heel andere manier geïnterpreteerd worden. En niet alleen op zakelijk vlak dreigen ze te botsen.

De hoofdcast

De drie vrouwelijke hoofdrollen in 'Crème de la Crème' worden vertolkt door Tine Laureyns, Joke De Bruyn en Elisabeth Bungeneers. Zij worden omringd door onder meer Tom Van Landuyt, Dirk Van Dijck, Karel Deruwe en Gène Bervoets.

De productie

‘Crème de la Crème’ wordt geproduceerd door Sylvester Productions. De regie is in handen van Kim Van Oeteren, die ook tekende voor o.a. ‘Goesting’, ‘Ella’ en ‘Skilz’. De opnames lopen tot eind juli en de uitzendingen zijn voorzien voor 2013.

De partners

Crème de la Crème’ komt tot stand in samenwerking met het Agentschap Ondernemen, Limburg Sterk Merk en de stad Lommel.

Kris Peeters, Vlaams Minister-President en Vlaams Minister van Economie : “Het is absoluut nodig om in Vlaanderen een positieve beeldvorming te scheppen over ondernemerschap en het grote publiek warm te maken voor ondernemen. Internationaal onderzoek heeft aangetoond dat mediaprojecten een effectief middel zijn om op lange termijn te werken aan de ondernemerscultuur.

Deze coproductie met Sylvester Productions en vtm is geselecteerd in maart 2011 na een projectoproep van het Agentschap Ondernemen voor televisieprojecten. Ik ben verheugd dat vtm en Sylvester Productions deze fictiereeks tot stand brengen over 3 ambitieuze vrouwen die door passie, door doordacht handelen, door innovatie en volharding hun droom om de beste te zijn in hun sector waarmaken.

Ik ben ervan overtuigd dat een realistisch beeld en goed verhaal over echte ondernemende mensen de ondernemerscultuur in onze regio een duw in de rug zal geven en zowel jong als oud enthousiast zal maken voor een carrière als ondernemer.”

Categorieën

Kalender

<  
  >
m d w d v z z
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
Download .ics-bestand

Documenten

application/pdf icon
Challengers: hun kenmerken en succesfactoren(PDF)
STUDIE

di, 09/04/2013

"Challengers" zijn de uitdagers die concurrentie op de deelmarkten moeten bevorderen en innovatie moeten stimuleren. Maar hoe herkennen we deze uitdagers en hoe kunnen we ze versterken?

external doc icon
Tweemeting Ondernemerschap en Onderwijs 2012 - NL
STUDIE

ma, 08/04/2013

Het bevorderen van ondernemen in het onderwijs en het dichterbij brengen van onderwijs en bedrijfsleven is één van de speerpunten van het Nederlandse ondernemerschaps- en innovatiebeleid. In 2007 is een nulmeting uitgevoerd, gevolgd door een eenmeting in 2010.

Sitemap

© 2010 Agentschap Ondernemen

Vlaamse Overheid Vlaanderen in Actie
Sluit mediabalk
http://www.youtube.com/v/5a51uq9QgVw